سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پارسی سامانه

پادکست چیست و چگونه آن را انجام دهیم؟


در تعریف کلی، پادکست مجموعه ای از فایل های صوتی است که برای دانلود یا گوش دادن به صورت آنلاین در دسترس است. به عبارت دیگر، پادکست ها مانند برنامه های رادیویی هستند، اما شما می توانید به صورت آنلاین، در هر زمان و هر مکان به آنها گوش دهید. در مقاله های قبلی مجله فرادرس به تفصیل به نحوه ساخت پادکست با تجهیزات بازار ایران - از میکروفون تا ساخت استودیو پرداختیم. اما، به معنای واقعی، اینکه پادکست چیست و چه کاربردی دارد، چیزی است که در این مقاله درباره آن صحبت خواهیم کرد.

پادکست چیست؟

اساساً پادکست مجموعه ای از گفتگوها است که بر یک موضوع خاص متمرکز است. موضوعاتی مانند نحوه راه اندازی کسب و کار یا یادگیری تکنیک های بازاریابی نمونه هایی از این موضوعات هستند. همچنین می‌توانید موضوعات مرتبط با موسیقی مانند نقد موسیقی یا سخنرانی گیتار را در پادکست خود قرار دهید. سپس، با استفاده از یک اپلیکیشن موبایل، می‌توانید به این مجموعه‌ها در تلفن همراه خود گوش دهید، به خصوص زمانی که در راه کار هستید.

آیا پادکست ویدیویی هم داریم؟

امروزه بیشتر پادکست ها صوتی هستند، اما پادکست های تصویری نیز وجود دارند. پادکست ها معمولاً نیازی به محتوای بصری ندارند زیرا ما معمولاً بعد از کار روزانه به آنها گوش می دهیم و بنابراین نیازی به دیدن محتوای تصویری ندارند.

به عنوان مثال، مردم اغلب هنگام رانندگی به این پادکست ها گوش می دهند. به همین دلیل در آن لحظه نمی توانند ویدیو را تماشا کنند. به همین ترتیب، پادکست ها را می توان در طول رویدادهای ورزشی گوش داد. در واقع هر زمان آزاد صرف تماشای پادکست می شود.

تفاوت پادکست سریال و پادکست چیست؟

تعریف این نوع پادکست بسیار ساده است. مانند سریال های تلویزیونی، پادکست های سریالی نیز وجود دارند که هر قسمت از یک پادکست سریالی بخشی از یک سریال واحد است.

سریعترین راه برای ساخت پادکست

ایجاد، ضبط، ویرایش و توزیع یک پادکست شیراحمدی  فرآیندی زمان بر است. با این حال، اکنون که می دانیم پادکست چیست و چه کاربردهایی دارد، به خصوص در بازاریابی آنلاین، بیایید راه های زیر را برای ایجاد سریع پادکست بررسی کنیم. با بررسی این روش ها یاد می گیریم که چگونه پادکست مورد نظر خود را ایجاد کنیم.

یک موضوع و هدف تعیین کنید: موضوع پادکستی را انتخاب کنید که با علایق و مهارت های شما همسو باشد. اهداف خود را در پادکست بنویسید. دلایل زیادی برای شروع پادکست وجود دارد. این دلایل شامل افزایش "آگاهی از برند"، تعامل با کاربران و به اشتراک گذاری اطلاعات مهم با آنها است.

به پادکست های مشابه گوش دهید: بهترین پادکست های مرتبط با موضوع انتخابی خود را بیابید. به قسمت های مختلف آنها گوش دهید و بازخورد مشتریان را بررسی کنید. همچنین طول و نوع محتوا را برای هر پادکست در نظر بگیرید.

قالب پادکست خود را انتخاب کنید: انواع مختلفی از پادکست ها وجود دارد. از انواع پادکست می توان به گفتگوی دو نفره با افراد مشهور (تاک شو)، مونولوگ و داستان های تخیلی و واقعی اشاره کرد. در این مرحله، تقریباً می توانید تعداد قسمت های فصل اول پادکست خود را مشخص کنید. طول هر پادکست نیز در این مرحله تخمین زده می شود. علاوه بر این، مشخص کنید که پادکست را به صورت انفرادی اجرا کنید یا با کمک میزبان دیگری.

نام پادکست را انتخاب کنید: هنگامی که در مورد قالب پادکست تصمیم گرفتید، نامی برای آن بگذارید. این نام باید ساده و واضح باشد. نامی را انتخاب کنید که شامل کلمات کلیدی مرتبط باشد تا در بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) موثر باشد.

طرح کلی پادکست خود را بنویسید: بسته به نوع پادکست، طرح کلی را روی کاغذ بنویسید. حتی اگر یک مصاحبه ساده انجام می دهید، داشتن یک فرمت مصاحبه کلی به شما کمک می کند تا در مسیر درست قرار بگیرید. بخشی را برای پیام خوشامدگویی به مخاطبان در نظر بگیرید. همچنین بخش پایانی را با پیام «Call to Action» قرار دهید تا در پایان پادکست، سؤالات خود را به کاربر اطلاع دهید.

وسایل مورد نیاز خود را تهیه کنید: برای شروع به تجهیزاتی از جمله میکروفون یا ضبط کننده، فیلتر پاپ و هدفون نیاز دارید. علاوه بر این، بسته به نوع دستگاه، ممکن است به کارت صدا نیز نیاز داشته باشید.

مکان را برای ضبط آماده کنید: پس از آماده سازی وسایل، آن را در مکانی ساکت و آرام قرار دهید. استفاده از عایق صدا یا مبلمان ارزان مانند فرش و پرده های ضخیم به میزان قابل توجهی صدا را مسدود می کند. تصویر زیر نمونه ای از امکانات ویژه ضبط صدا را نشان می دهد.

شروع به ضبط پادکست خود کنید: پادکست خود را با استفاده از نکات بالا ضبط کنید. ممکن است در ابتدا کمی سخت باشد، اما با کمی صبر و حوصله به تدریج پیشرفت خواهید کرد. نشستن پشت میکروفون نیاز به عادت کردن دارد. یک لیوان آب گرم با خود ببرید و هر زمان که دوست دارید استراحت کنید.

رفع فایل های صوتی: مطمئن شوید که  دوره تولید پادکست زهرا شیراحمدی تمام قسمت های مشکل دار را حذف کرده اید. پادکستی که ایجاد می کنید باید کاملاً روی موضوع اصلی تمرکز کند، بنابراین قسمت های ناگفته را با استفاده از نرم افزار ویرایش صدا حذف کنید.

پادکست خود را برای انتشار آماده کنید: شرح کوتاهی از پادکست خود را با توجه به قوانین سئو بنویسید، با استفاده از برنامه فتوشاپ یک جلد مناسب طراحی کنید، همچنین می توانید طراحی گرافیک را از یک طراح گرافیک بخواهید. جلدهای پادکست معمولاً مربعی هستند، مانند 1400x1400 یا 3000x3000 پیکسل.

آپلود پادکست: پادکست خود را با استفاده از پلتفرم های میزبانی پادکست آپلود کنید. این پلتفرم ها همچنین یک فید RSS برای پادکست شما فراهم می کنند. از جمله این پلتفرم ها می توان به Anchor و Buzzsprout اشاره کرد. البته به دلیل محدودیت های خاصی ممکن است بخواهید پادکست را در وب سایت خود منتشر کنید. برای این کار فقط باید وردپرس و قالب های آماده آن را بشناسید و برای طراحی وب سایت نیازی به دانش کدنویسی ندارید.

اشتراک در پادکست ها در پلتفرم مناسب: با پیوند RSS پادکست در پلتفرم هایی مانند Spotify یا Apple Podcasts و Google Podcasts مشترک شوید.

پادکست خود را بازاریابی کنید: یک وب سایت برای پادکست خود ایجاد کنید و آن را در رسانه های اجتماعی ارسال کنید. برای این کار باید با روش های بازاریابی شبکه های اجتماعی آشنا باشید. کانال های مرتبط با پادکست خود را پیدا کنید و با اعضای آن ها تعامل داشته باشید. در این بین می توانید از پادکست های همکار خود بخواهید که یک پادکست با آنها داشته باشند. در نهایت خلاق باشید و پست های خود را در فواصل زمانی معین تولید و منتشر کنید.