سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پارسی سامانه

راز پشت تپش قلب ناگهانی

اگر باردار هستید و یا قصد باردار شدن دارید، به دکتر خود اطلاع دهید. مصرف این دارو ممکن است بر روی فکر کردن و یا واکنش نشان دادن شما اختلالاتی ایجاد کند. اگر وضعیت قلبی نامساعدی مانند AV block، نارسایی شدید قلبی، و یا ضربان قلب بسیار ضعیف که تا به حال موجب غش کردن شما شده باشد دارید، بهتر است از این دارو استفاده نکنید. آنها از طریق مسدود کردن گیرندههای یک ماده شیمیایی (آلدوسترون) در بدن، که باعث تجمع نمک و مایعات میشود، از قلب محافظت میکنند. این قرص با انسداد تکانه ها، باعث می شود ضربان قلب منظم بزند و فشار از روی قلب برداشته شود.قبل از مصرف این قرص نبض و فشار خون خود را اندازه بگیرید و در صورتی که کمتر از 60 بود، قبل از خوردن قرص با پزشک خود مشورت کنید. قبل از امتحان هر یک از این روش ها، توصیه میشود با یک پزشک مشورت کنید که مناسبترین تکنیکها برای فرد را توصیه کند. یک فرد میتواند استراتژیهای زیر را امتحان کند. در این مطلب قصد داریم شما را با قرص پرانول و مصارف و ویژگی های آن بیشتر آشنا سازیم.

پرانول برای مصارف گوناگون دیگری چون تسـکین درد قلبی، پیشگیری از سردردهای میگرنی، درمان بی نظمـی و تـپش قلب و گلوکوم نیز تجویز می شود. اثر پیشگیری از میگرن: به نظر می رسد ایـن اثـر دارو ناشـی از جلوگیری از گشاد شدن عروق متخصص قلب است. پرانول ضربان قلب را کاهش می دهد و از افزایش ضربان قلب ناشـی از فعالیـت بـدنی جلوگیری می کند. داروهای ضد استرس باعث برطرف نمودن تنش عضلانی می شود و در مقابل احساس آرامش و آسودگی را در فرد ایجاد میکند. این عوامل باعث تغییر ریتم ضربان قلب شده و باعث تپش قلب می شود. همچنین فردی که دچار حمله قلبی شده است ممکن است بیشتر دچار تپش قلب شود. بیماری قلبی-عروقی به هر گونه بیماری که دستگاه گردش خون را تحت تاثیر قرار دهد اشاره دارد که شامل بیماریهای قلبی، بیماریهای عروقی مغز و کلیه و بیماریهای شریانی میشود.انواع بیماری قلبی ” بیماری شریانهای کرونری (همچنین بیماریهای ایسکمیک قلب و بیماری شریانهای کرونری) کاردیومیوپاتی - بیماری ماهیچه قلب بیماری قلبی فزونتنش - بیماری قلب پس از فشار خون بالا نارسایی قلب آریتمی قلب - نامنظم بودن ضربان قلب بیماریهای التهابی قلب اندوکاردیت - التهاب لایه? درونی قلب، درونشامه قلب.

بیماری قلبی-عروقی (به انگلیسی: Cardiovascular disease) یا بیماری قلبی (heart disease) دستهای از بیماریها است که در قلب یا رگها (سرخرگها، مویرگها و سیاهرگها) رخ میدهد. به همین دلیل است که توصیه میشود افراد مبتلا به بیماریهای قلبی از روزه گرفتن پرهیز کنند چون تپش قلب آنها به خصوص در هنگام شب افزایش یافته و آسیب جدی به قلب وارد میگردد. هنگام نفس نکشیدن اکسیژن لازم وارد ریهها نمیشود و بدن بیدار میشود. گاهی بویژه در بیماران مبتلا به اضطراب ، بیماران از احساس تپش قلب شکایت دارند که اغلب در بررسیها اختلال ریتمی (مثل نوار قلب و هولتر 24 ساعته) هیچ مشکلی مشخص نمیشود. پزشک متخصص با کمک روشهای مختلفی مانند سیتی آنژیو، هولتر ریتم و اکو رنگی به بررسی علت اصلی تپش قلب پرداخته و روند درمان را آغاز میکند. قطع مصرف ناگهانی بیزوپرولول ممکن است وضعیت شما را وخیمتر کند و یا سایر مشکلات قلبیِ جدی را در شما به وجود آورد. با مصرف این دارو با مشاهده هر گونه حساسیت یا وجود بیماری هایی نظیر بیماری های قلبی عروقی، تندی ضربان قلب، دیابت، بیماری های کبدی و کلیوی، افسردگی و پرکاری تیروئید، آسم، برونشیت و آمفیزم، پیش از هر گونه عمل جراحی یا داندن پزشکی پزشک خود را از موارد زیر مطلع سازید.

اگر شما دچار حمله قلبی شوید، احتمالاً داروهایی برای شما تجویز خواهد شد که باید تا پایان عمر از آنها استفاده کنید. بـا مسـدود کردن این تکانه ها، به قلب کمک میکند تا منظم تر و مـؤثرتر بتپـد و درنتیجه بار کاری قلب با مصرف پرانول کاهش می یابد. بعضی از افراد از تپش قلب شبانه رنج میبرند. این احساس بیشتر هنگام استرس و اضطراب، قبل از امتحانها و ملاقاتهای مهم و هنگام بیخوابیهای شبانه ایجاد میشود و در خانمها هم شایعتر است. در صورت بروز هر یک از علائم زیر، مصرف پرانول باید قطع شده و حتماً با پزشـک متخصص در این باره مشـورت شـود: اشـکال در تـنفس، تنگـی نفـس، خسخس سینه، سرد شدن کف دست و پا، ضـربان قلـب زیـر 60 بار در دقیقه، سرگیجه یا سیاهی رفتن چشم در هنگام بلند شدن از حالـت خوابیده یا نشسته با تورم دست ها و پاهـا یـا افـزایش وزن ناگهـانی (1.5 کیلو در 48-24 ساعت)، افسردگی، گیجی، یا تـوهم (شـنیدن، دیدن، یا احساس چیزهـایی کـه وجـود ندارنـد)، درد قفسـه سـینه، مفاصل یا کمر، تب، گلودرد، بثورات جلدی، یا هرگونـه کبـودی یـا خون ریزی غیرعادی. البته باید توجه داشته باشید که هنگام تجربه تغییرات در ضربان قلب خود لازم نیست خیلی نگران باشید.

لازم است که فشار خون شما گاه به گاه بررسی شود. 7- هرچه بدن بزرگتر باشد، قلب باید به میزان بیشتری فعالیت کند تا بتواند به تمام قسمت ها خون رسانی کند. اما زمان اثرگذاری آن طولانی تر از نیمه عمرش است و ممکن است تا 12 ساعت طول بکشد. مکانیسم دقیق اثر آن مشخص نیست؛ این دارو ممکن اسـت بـا مسدود ساختن گیرنده های آدرنرژیک (و درنتیجـه، کـاهش برونـده قلبـی)، کـاهش جریـان خروجـی سـمپاتیک از CNS و فرونشـاندن آزادسازی رنین، موجب کاهش فشارخون شود. قرص پرانول با جلوگیری از دسترسی کاتکول آمین بـه گیرنـده های بتا آدرنرژیک مصرف اکسـیژن میوکـارد را کـاهش مـی دهـد و درنتیجه، آنژین صدری را برطرف می کند. قرص های تپش قلب و استرس با کاهش سمپاتیک مغز و برطرف نمودن تنش عضلانی، باعث کاهش اضطراب فرد می شود از جمله این قرص ها می توان به قرص پروپرانول، قرص دیازپام و قرص کلردیازپوکساید اشاره کرد.

وقوع موقعیت هایی که قبلاً در فرد باعث استرس و اضطراب شده است، قرار گیری در چنین موقعیت هایی دوباره استرس و اضطراب را به همراه خواهد داشت.عوامل ایجاد اضطراب و استرس ، عوامل زیست شناختی و جسمانی عوامل محیطی و اجتماعی عوامل ژنتیکی و ارثی داروهای ضد استرس باعث برطرف نمودن تنش عضلانی می شود و در مقابل احساس آرامش و آسودگی را در فرد ایجاد می کند. عوامل متعددی از بیماریهای خطرناک گرفته تا کمبود ویتامینهای مختلف، وجود دارند که میتوانند باعث گیج و منگ شدن یک فرد شوند. استرس شایعترین علت تپش قلب ناگهانی به حساب میآید، اما عوامل دیگری مانند کافئین، نیکوتین و هورمونها نیز میتوانند باعث تپش قلب سریعتر از حد طبیعی شوند. بلکه علل مختلفی وجود دارد که میتوانند باعث لرزش دستان یا دیگر اعضای بدن شما شوند. ابلیشن روشی است که در آن با هدایت یک لوله نازک به سیاهرگ و عضله قلبی بیمار، بافت هایی که باعث ایجاد بی نظمی در ضربان قلب می گردند، به وسیله امواج رادیویی تخریب می شوند.

با خوردن یک لیوان آب سرد علاوه بر آن سرگیجه، اضطراب و استرس کاهش پیدا میکند. ضربان بارداران به طور طبیعی 20درصد افزایش پیدا میکند. اگر نتیجهی دلخواه حاصل نشد، دوز مصرفی میتواند کمی افزایش پیدا کند (10 میلی گرم مصرف شود) و سپس اگر نتیجهی مطلوب باز هم حاصل نشد، حداکثر میتوانید 20 گرم از این دارو را در هر روز مصرف کنید. دکتر معالج شما ممکن است در دورههای مختلف زمانی، دوز مصرف این دارو را برای شما اندکی تغییر دهد تا به بهترین نتیجه دست پیدا کنید. در نتیجه فرد احساس میکند که ضربان قلبش دچار جهش شده است که معمولا انقباض سریع و شدیدی را به دنبال دارد؛ این در حالی است که دهلیزهای پایینی تلاش میکنند تا خون اضافی را که در زمان استراحت جمع شده به بیرون بفرستند. اثر بر آزمایشهای تشخیصی پرانول ممکن اسـت غلظـت سرمی ترانس آمیناز، آلکالین فسفاتاز و لاکتیک دهیدروژناز (LDH) را افزایش دهد. غلظت ازت اوره خون (BUN) در بیماران مبـتلا بـه بیماری شدید قلبی ممکن است افزایش یابد. اگر بیماری قند دارید، قرص پرانول ممکن است قند خـون شمارا افزایش دهد و نیز ممکن است علائم افت قند خون را مخفی کند.

بااینحال نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که درصورتیکه از قبل، استرس داشته باشید، هیچکدام از اینها نمیتوانند تپش قلب را بهکلی قطع کنند. اگر در طول حمله پانیک (حمله اضطرابی) ضربان قلب سریع را تجربه کنید، ممکن است در طول آن احساس تهوع و عرق کنید. حتی اگر احساس بهبودی میکنید، مصرف داروی بیزوپرولول را قبل از اینکه دورهی مصرف آن به اتمام برسد، قطع نکنید. داروی بیزوپرولول (Bisoprolol)، که با نام تجاری زبتا (Zebeta) نیز شناخته میشود، بر روی قلب و گردش خون تاثیر میگذارد. زبتا برای موارد دیگری نیز ممکن است به کار رود. البته لازم است ذکر شود که ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز در صورت استفاده از این دارو رخ دهد. پزشک متخصص با انجام تست اصولی و لازم علت تپش قلب را بررسی کرده و بهترین اقدام را برای درمان انجام خواهد داد. بیزوپرولول را حتماً با تجویز پزشک مصرف کنید و قبل از مصرف، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده است را به دقت مطالعه نمایید.

از چه مواردی در حین مصرف بیزوپرولول باید اجتناب کرد؟ تپش قلب به دلیل مواردی مانند اضطراب، حملات پانیک، افسردگی، ورزش شدید، مصرف داروهای سرماخوردگی و سرفه، تیروئید، کاهش قند خون، کمخونی، کاهش فشار خون، تب، کم آبی بدن، تغییرات هورمونی، مصرف مکملهای غذایی و گیاهی و سطوح غیرطبیعی نمکهای بدن رخ میدهد. عسل ازجمله مواد غذایی است که براحتی جذب میشود. یک رژیم غذایی متعادل معمولا سدیم کافی را تامین میکند. این ماده نقشهای مهم دیگری را هم در بدن بر عهده دارد. در چنین مواقعی ضربان قلب افزایش پیدا کرده تا اکسیژن موردنیاز به ارگانهای مختلف بدن برسد. ازآنجاکه کمبود آب هم ممکن است یکی دیگر از علل تپش قلب باشد، این امکان وجود دارد که با نوشیدن آب، ضربان قلب نیز کاهش پیدا کند. همچنین هنوز مشخص نشده که آیا این دارو در شیر مادر نفوذ پیدا کرده و باعث آسیب دیدن نوزاد میشود یا نه. تقریباً تمامی افراد در طول زندگی خود استرس و اضطراب را تجربه کرده اند و اگر این استرس شدید و غیر عادی باشد باعث ایجاد مشکل خواهد شد. احساس میشود و ممکن است با ضربانی غیر عادی، اغلب در قفسه سینه، گردن یا گلو نیز همراه باشد. اضطراب ریشه دقیقی ندارد ولی هنگامی که در یک فرد احساس ناخوشایند، ترس و دلهره بدون منبع ناشناخته دست دهد و شامل درماندگی غیر قابل اطمینان شود، اضطراب ایجاد می شود.